Підготовка до ДПА

                                              Рекомендації щодо підготовки учнів до ДПА з

                                             української мови за курс основної школи
Основною формою перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності учнів є контрольний текстовий диктант.
1.Перевірці підлягають:
·уміння правильно писати слова на вивчені орфографічні правила і словникові слова,визначені для запам'ятовування;
·уміння ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації;
·уміння належним чином оформляти роботу.
Перевірка диктантів ДПА здійснюється за традиційною методикою.
2.Матеріал для контрольного диктанту
·Для диктанту ДПА використовується текст,доступний для розуміння учнів 9-го класу.
·Обсяг текстів диктантів становить 160-170 слів з урахуванням самостійних і службових частин мови.
·Для диктантів ДПА використовуються тексти,у яких опрацьовані правила орфографії та пунктуації української мови представлено 3-5 прикладами.
3.Одиниця контролю: текст,записаний учнем з голосу вчителя.
4.Оцінювання
·Диктант оцінюється однією оцінкою на підставі таких критеріїв:
-орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
-виправляються,але не враховуються такі орфографічні та пунктуаційні помилки:на правила,які не внесено до шкільної програми;на ще не вивчені правила;у словах з написанням,що не перевіряється,над якими не проводилася спеціальна робота;у відтворенні так званої авторської пунктуації;
-повторювальні помилки (у слові,яке повторюється в диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою;однотипні (помилки на те саме правило,але в різних словах) вважаються кількома помилками;
- розрізняють грубі й негрубі помилки;зокрема,до негрубих належать такі:
1)у винятках з усіх правил;
2)у написанні великої літери в складних власних найменуваннях;
3)у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках,утворених від іменників з прийменниками;
4)у випадках,коли замість одного розділового знака поставлено інший і якщо можлива інша інтонація;
5)у випадках,що вимагають розрізнення не і ні (у сполученнях не хто інший,як...;не що інше,як...);
6)пропуск одного зі сполучуваних розділових знаків або порушення їх послідовності;
7)заміна українських літер російськими;
-п'ять виправлень неправильного написання на правильне прирівнюються до однієї помилки;
-орфографічні та пунктуаційні помилки на неопрацьовані правила виправляються,але не враховуються.

 Нормативи оцінювання диктанту:

Бали
Кількість помилок
1
15-16 і більше
2
13-14
3
11-12
4
9-10
5
7-8
6
5-6
7
4
8
3
9
1+1(негруба)
10
1
11
1(негруба)
12
-


 Під час написання диктанту учням не дозволяється використовувати допоміжні джерела (довідники, словники та іншу літературу й технічні засоби).



                                                              Поради учням

Готуючись до ДПА з української мови,візьміть до уваги кілька порад.
1.Ретельно повторіть вивчені орфографічні та пунктуаційні правила та винятки з них,адже текст контрольного диктанту може містити будь-які орфограми і пунктограми,засвоєні вами в 9-му та попередніх класах.
2.Критично і вдумливо проаналізуйте орфографічні та пунктуаційні помилки,яких найчастіше припускалися у своїх письмових роботах протягом року. Поміркуйте,чим саме вони спричинені (можливо,неуважністю,а може,ви не знаєте відповідного правила чи плутаєте його з іншим тощо).
3.Перевіряючи диктант,зверніть особливу увагу на ті слова і розділові знаки,у написанні яких вагалися під час диктування.
4.Розчленовуйте орфографію та пунктуацію на частини. Визначте,що в кожній з них є основним. Орфограми,що пишуться за фонетичним принципом (небо,ліс,зорі),вимагають лише уважного слухання. Для написання таких орфограм тренуйте слух.
5.Пам'ятайте,що існують такі правила орфографії,які не збігаються з правилами орфоепії:чується [стобойу],а пишеться з тобою,[зустр'ічайуц':а]-зустрічаються. Ці орфограми пишуться за морфологічним принципом.
6.Серед пунктограм можна виділити інтонаційні,структурні та змістові. Структурні:треба добре знати синтаксичну будову речення,усі типи розділових знаків і основні правила їх розставляння. Змістові:один логічний наголос може мати кілька синтаксичних структур із різними розділовими знаками:як приїду-зайду;після приїзду зайду;коли приїду,то зайду.

7.Під час самостійної перевірки бажано подумки озвучувати написане. Це допоможе вам вчасно помітити допущені помилки.

Немає коментарів:

Дописати коментар