Рекомендації щодо підготовки учнів до ДПА з
.jpg)
1.Перевірці підлягають:
·уміння правильно
писати слова на вивчені орфографічні правила і словникові слова,визначені для
запам'ятовування;
·уміння ставити
розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації;
·уміння належним
чином оформляти роботу.
Перевірка диктантів ДПА здійснюється за
традиційною методикою.
2.Матеріал для контрольного диктанту
·Для диктанту ДПА
використовується текст,доступний для розуміння учнів 9-го класу.
·Обсяг текстів
диктантів становить 160-170 слів з урахуванням самостійних і службових частин
мови.
·Для диктантів ДПА використовуються тексти,у яких опрацьовані правила
орфографії та пунктуації української мови представлено 3-5 прикладами.
3.Одиниця контролю: текст,записаний учнем з голосу вчителя.
4.Оцінювання
·Диктант оцінюється однією оцінкою на підставі таких критеріїв:
-орфографічні та пунктуаційні помилки
оцінюються однаково;
-виправляються,але не враховуються такі орфографічні та пунктуаційні
помилки:на правила,які не внесено до шкільної програми;на ще не вивчені
правила;у словах з написанням,що не перевіряється,над якими не проводилася
спеціальна робота;у відтворенні так званої авторської пунктуації;
-повторювальні помилки (у
слові,яке повторюється в диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою;однотипні (помилки на
те саме правило,але в різних словах) вважаються кількома помилками;
- розрізняють
грубі й негрубі помилки;зокрема,до негрубих
належать такі:
1)у винятках з
усіх правил;
2)у написанні
великої літери в складних власних найменуваннях;
3)у випадках
написання разом і окремо префіксів у прислівниках,утворених від іменників з
прийменниками;
4)у випадках,коли
замість одного розділового знака поставлено інший і якщо можлива інша
інтонація;
5)у випадках,що
вимагають розрізнення не і ні
(у сполученнях не хто інший,як...;не що інше,як...);
6)пропуск одного
зі сполучуваних розділових знаків або порушення їх послідовності;
7)заміна
українських літер російськими;
-п'ять
виправлень неправильного написання на правильне прирівнюються до однієї
помилки;
-орфографічні та
пунктуаційні помилки на неопрацьовані правила виправляються,але не
враховуються.
Нормативи оцінювання диктанту:
Бали
|
Кількість
помилок
|
1
|
15-16
і більше
|
2
|
13-14
|
3
|
11-12
|
4
|
9-10
|
5
|
7-8
|
6
|
5-6
|
7
|
4
|
8
|
3
|
9
|
1+1(негруба)
|
10
|
1
|
11
|
1(негруба)
|
12
|
-
|
Під час
написання диктанту учням не
дозволяється використовувати допоміжні джерела (довідники, словники
та іншу літературу й технічні засоби).
Поради учням
Готуючись
до ДПА з української мови,візьміть до уваги кілька порад.
1.Ретельно
повторіть вивчені орфографічні та пунктуаційні правила та винятки з них,адже
текст контрольного диктанту може містити будь-які орфограми і
пунктограми,засвоєні вами в 9-му та попередніх класах.
2.Критично і
вдумливо проаналізуйте орфографічні та пунктуаційні помилки,яких найчастіше
припускалися у своїх письмових роботах протягом року. Поміркуйте,чим
саме вони спричинені (можливо,неуважністю,а може,ви не знаєте відповідного
правила чи плутаєте його з іншим тощо).
3.Перевіряючи
диктант,зверніть особливу увагу на ті слова і розділові знаки,у написанні яких
вагалися під час диктування.
4.Розчленовуйте
орфографію та пунктуацію на частини. Визначте,що в кожній
з них є основним. Орфограми,що пишуться за фонетичним принципом
(небо,ліс,зорі),вимагають лише уважного слухання. Для написання таких орфограм тренуйте слух.
5.Пам'ятайте,що
існують такі правила орфографії,які не збігаються з правилами орфоепії:чується
[стобойу],а пишеться з тобою,[зустр'ічайуц':а]-зустрічаються. Ці орфограми пишуться
за морфологічним принципом.
6.Серед
пунктограм можна виділити інтонаційні,структурні та змістові. Структурні:треба добре знати синтаксичну будову речення,усі типи
розділових знаків і основні правила їх розставляння. Змістові:один
логічний наголос може мати кілька синтаксичних структур із різними розділовими
знаками:як приїду-зайду;після приїзду зайду;коли приїду,то
зайду.
7.Під час
самостійної перевірки бажано подумки озвучувати написане. Це допоможе
вам вчасно помітити допущені помилки.
Немає коментарів:
Дописати коментар